miercuri, 16 iunie 2010

''Ma trezeam din coma prin bataie''

A fost unul din liderii Ligii studentilor in perioada Mineriadelor din anii ’90. A fost batut si anchetat de fosta Securitate. A stat alaturi de mai marii evenimentelor si stie adevarul. Nu a plecat din tara, ci a continuat sa creada in adevarul lui si al nostru, al celor multi. Are ochii de un albastru incredibil. Albastrul sperantei si al cerului nesfarsit. Mugur Vasiliu, liderul Miscarii Conservatoare, mai spera…

Dialogul cu Mugur Vasiliu a inceput dupa ce pe sticla TV a aparut stirea bomba: Miron Cosma, conducatorul minerilor din Valea Jiului intr-una din cele mai negre perioade ale Romaniei post-decembriste, a fost eliberat din inchisoare. Eliberarea a coincis, nefericit, cu comemorarea evenimentelor din 13-15 iunie 1990 si, ca in fiecare an, pe la „toc-souri”, stiri ori in paginile ziarelor erau aceleasi personaje cu povestile lor „nemuritoare” despre golani, tatucul si declaratii conform carora vinovatii sunt cei ce nu mai sunt.
L-am cautat pe Mugur Vasiliu deoarece cand a prezentat Miscarea Conservatoare in Baia Mare, s-a revenit la evenimentele din 1990. Albastrul limpede al ochilor fostului lider al studentilor se tulbura cand povestea incredibilele intamplari prin care a trecut Romania la inceputul deceniului noua.

Zona libera de neo-comunism

Povestea incepe in ’89, cand la Facultatea de Litere a Univesitatii Bucuresti, sapte studenti din anul III au pus bazele Ligii studentilor. Printre cei sapte, Mugur Vasiliu si Marian Munteanu, cel ce avea sa devina liderul Ligii. In primele luni ale lui ’90, in fiecare luna se intampla ceva. A fost ca o terapie de soc pentru Romania, ne povesteste Vasiliu: „IMGB, venirea minerilor in februarie, in martie - Tg. Mures. In aprilie, cativa dintre cei care in decembrie ’89 au condus masele (mai tarziu am inteles ca au condus masele pentru ca asa era programul lor: sa conduca) faceau greva foamei, deoarece se impartisera functii si dregatorii fara ei. In 24 aprilie, Politia a intrat si i-a scos cu basoanele. Unul dintre ei a venit la Liga Studentilor si ne-a povestit ce s-a intamplat.” Asa s-a deschis celebrul balcon de la Universitate.
„I-am chemat pe cei care nu mai vor cu comunistii. Piata s-a umplut. Am ales acea zona deoarece era eficienta, era paralizata toata circulatia. Iliescu trebuia sa raspunda cererilor noastre de retragere a comunistilor. In acelasi timp, aveau loc evenimente la Timisoara, de unde a aparut Proclamatia de la Timisoara cu celebrul punct 8 (fara comunism, fara activistii de partid). Am sustinut punctul 8 din Proclamatie”, a spus Vasiliu.
Asa a inceput fenomenul Piata Universitatii. Dupa alegerile din 20 mai (Duminica Orbului), studentii au fost dezamagiti de votul romanilor. „A castigat copilul lui Ceausescu, adica Ion Iliescu, si am hotarat sa inchidem balconul. Alegerile au demonstrat ca votul a fost furat de profesionistii regimului trecut si prezent. In perioada Piata Universitatii, acolo si in toata tara, am strans semnaturi cu cei care sustineau punctul 8. S-au strans 3,6 milioane de semnaturi, nu aveau cum sa castige alegerile, dar…”, ne-a povestit Vasiliu.
Dupa inchiderea balconului, Vasiliu si colegi de-ai lui au inceput sa fie dur hartuiti de SRI si de Politie. Din acest motiv, in 13 iunie, studentii au redeschis balconul.

Inceputul macelului

Vasiliu povesteste ca atunci nu au inteles cine a organizat „13 iunie”: „acum este mai limpede, dar atunci noi am crezut ca daca deschidem balconul, se va inchide din nou Piata si vom continua protestul anticomunist. Nu a fost asa. A venit Politia. Hotarata. A fost bataie pe viata si pe moarte. Ostilitatile au fost apoi preluate de SRI, fapt confirmat de convorbirile interceptate intre Chitac, cei din Piata si Iliescu. Au aparut sticle incendiare. Ministerul de Interne a luat foc de la etajul trei in sus. Erau fel si fel de dubiosi, la Televiziune s-a strans lume, erau sparte vitrine, s-a creat panica. Ne-am dat seama ca este o diversiune, nu erau ai nostri, din Piata, si am hotarat sa intram in Universitate sa o pazim.
Era 13 seara, ora 22. Lumea era adunata in fata Universitatii, atunci s-a intamplat lucrul care nu s-a spus niciodata. Din Ministerul de Interne au scos cateva TAB-uri care au inceput sa traga in multime. Trageau cu gloante de razboi. Au inceput sa cada oamenii impuscati. Impreuna cu prietenii mei am adunat 9 cadavre pe care le-am dus la organizatia „Medicii fara Frontiera” (ulterior, cei de la aceasta organizatie au spus ca nu a fost nici un mort). Morti au fost mult mai multi. Era noapte si lumea s-a imprastiat. Noi ne-am retras in Universitate, unde am aflat ca vin minerii”, a spus Vasiliu.


Romani contra romani

In dimineata zilei de 14 iunie in Piata Victoriei au sosit „batalioanele terorii”: „Iliescu le-a spus minerilor: Mergeti in Piata Universitatii si terminati-i, ca sunt legionari! Asta este instigare la omor. Nu stiu ce se judeca acum, dar Iliescu este criminal de drept comun. Si nu numai el.
Teroarea ce a urmat e cunoscuta. Dimineata, la ora 4-5, au intrat in Universitate si ne-au macelarit profesionist. Eu am fost in coma de cateva ori. Imi reveneam din coma cu bataie. O terapie mai speciala... Am mai vazut inca un mort facut de un miner, de data aceasta, cu capul in cosul de gunoi langa Universitate. A durat pana in data de 15, cand, se stie, Iliescu le-a multumit”, si-a amintit Vasiliu.
La o luna dupa mineriada, studentii protestatari au fost „disipati”. Au aparut fel si fel de burse in strainatate, de fapt, ocazii de a cere azil politic. Multi dintre ei au plecat. „Au venit si ne-au spus clar: Plecati! Plecati voi, de ce noi?, le-am raspuns. La o luna, pe 13 iulie, am organizat cel mai mare miting din Bucuresti. Au fost vreo 400.000 de oameni in strada. Din pacate, nu am folosit cum trebuia momentul. Puteam lua Puterea, eram in legitimitate, deoarece puterea lui Ceausescu a fost luata de grupul bolsevicilor care pierdusera lupta cu el. E vorba de KOMINTERN. De atunci, Romania este condusa de KOMINTERN, fara nici un fel de dubiu. Uitati-va la Petre Roman… sunt lucruri stiute care prin repetarea lor isi pierd gravitatea”, spune Vasiliu.

Dezamagirea Munteanu

Vasiliu este dezamagit si de fostul lui coleg Marian Munteanu: „a condus Liga studentilor. Dupa evenimente am infiintat Partidul Miscarea pentru Romania, care a functionat 1 an si care a fost scufundat de Munteanu, prin folosirea in interes personal a intregului credit adunat de noi. Ulterior, am vazut ca Munteanu lucra cu Magureanu, an dupa an, pana in 2000, cand s-a intamplat acel lucru exceptional care arata ca a inceput sa-si piarda neuronii, candidand pentru partidul lui Magureanu. Sa te dai pe fata!”
Dupa o ora, am plecat cu sentimentul ca totul este in zadar. Poate Partidul „Miscarea Conservatoare” al lui Vasiliu va reusi sa schimbe ceva, macar pentru copiii nostri.

Diversiunea Cosma

Nici dupa 15 ani nu se doreste clarificarea mineriadei, spune fostul lider al studentilor: „au trecut 15 ani si nu s-a vrut. Acum se vrea debarcarea lui Iliescu. Diversiunea cu eliberarea lui Cosma si aratarea la televizor a unor imagini din Piata Universitatii este puerila. Cosma a fost inchis pentru evenimentele din 1999. I-au dat drumul sa-l muste pe Iliescu. Si nu poate fi altfel, daca cei vinovati de 13-15 iunie sunt ce sunt. Petre Roman, Basescu e presedinte, Gheorghe Dobre e ministru, Silviu Brucan, Gelu Voican Voiculescu, Virgil Magureanu… Cum sa se denunte ei pe ei?”

Nicolae TEREMTUS

Un comentariu: